توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار شامل کلیه برنامه ریزی ها، استراتژی ها، فرآیندها و اقداماتی می باشد که در راستای ایجاد و پیاده سازی فرصت های رشد یک سازمان لازم می باشند. هدف از توسعه کسب و کار خلق ارزش بلند مدت و پایدار برای یک کسب و کار و مشتریان آن می باشد. در عمل مفهوم توسعه کسب و کار کلیه فعالیت های راهبردی و عملیاتی از مرحله شکل گیری یک ایده (Business Idea) تا شکل گیری کسب و کاری جدید یا گسترش کسب و کاری موجود و حرکت آن در مسیر موفقیت، درآمد زایی و ارزش آفرینی را در بر می گیرد. برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی مهمترین وظیفه در فرآیند توسعه کسب و کار شمرده شده و مدیر یا کارآفرینی که بدرستی نتواند برای کسب و کار خود برنامه ریزی کند،‌ شکست خواهد خورد. چه بسا مدیران و کارآفرینانی که با تدبیر و اندیشه  خود به بهترین نحو ممکن به اداره محیط درونی و بیرونی کسب و کار خود پرداخته‌اند ولی بدلیل نداشتن برنامه های مدون و هوشمندانه نتوانسته‌اند رشد و بقای کسب و کارشان را تضمین کنند. برنامه ریزی در ابعاد زمانی مختلف (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) که در نهایت منجر به داشتن طرح و برنامه (Plan) معینی می‌گردد، از اهم وظایف هر مدیر و کارآفرینی است. مدیریت موفق و مؤثر فرآیند راه اندازی و توسعه کسب و کار وابستگی غیر قابل انکاری به میزان مهارت و توانایی فرد در تدوین و نگارش طرح کسب و کار (Business Plan) و درک راهبردی صحیح از مدل های کسب و کار، نیازهای مشتری، محیط کسب و کار و بازارهای هدف دارد.

 

 

اساساً اگر یک ایده کارآفرینانه دارید و نمی دونید از کجا شروع کنید؟ تصمیم دارید یک بیزینس بزرگ راه بندازید و نمی دونید چطور بیزینس پلن خودتون رو بنویسید؟ بیزینس خودتون رو راه اندختین و برای بازاریابی و فروش اون هیچ پلنِ عملیاتی ندارید؟ هر کاری کردین نتونستین با پلن های خودتون بخش بازاریابی و فروش شرکتتون رو راه بندازین و جواب بگیرید. به دنبال یک مشاور بازاریابی هستید تا بهتون راه و چاه صادراتی و یا فروش داخلی رو بگه. سهم بازارتون هر سال در حال کاهش هست و نمی دونید باید چی کار کنید؟

دنبال صادرات هستید؟ دوست دارید بازار خارجی خودتون رو توسعه بدین ولی نمی دونید چطوری واحد بازاریابی صادراتی مجموعه خودتون رو فعال کنید. دنبال یک شرکت مشاور صادراتی قوی هستید تا شما رو در امر بازاریابی صادراتی کمک کنه؟

برای گرفتن نمایندگی و توسعه فروش مویرگی شرکتتون هیچ برنامه ای ندارید و دنبال یک مشاور بازاریابی می گردین تا کمکتون کنه. یک شرکت قدیمی هستید که در مرحله افول افتادین و کم کم دارید بازارهاتون رو از دست میدین و نمی خواین این اتفاق بیفته و از طرفی دیگه واقعا نمی دونید چی کار باید بکنید؟ تصمیم گرفتین با اعضای خانوادتون یک بیزینس خانوادگی راه بندازین ولی نمی دونید چطور این کار خطرناک رو انجام بدین!؟ دنبال یک مشاور تبلیغاتی هستید تا بهتون کمک کنه یک کمپین قوی تبلیغاتی طراحی و اجرا کنید. برای بهتر دیده شدن نیاز به یک مشاور تبلیغاتی قوی دارید؟ مشاور بازاریابی که از برندینگ و تبلیغات خوب بدونه.

مُدام با شرکای تجاریتون سر پلنِ بازاریابی و فروش دعواتون میشه و دنبال بهترین برنامه جامع بازاریابی و یا مارکتینگ پلن برای شرکتتون هستید؟ از تحقیقات بازاریابی هیچی نمی دونید و نمی خواید بی گدار به آب بزنید. می خواین با تحلیل درست از بازارهای هدفتون، محصولتون رو روانه بازار کنید. دنبال یک مشاور بازاریابی قوی هستین تا بهتون راه و چاه تدوین یک برنامه جامع بازاریابی رو نشون بده و بر روند اجرای اون نظارت کنه؟ شایدم می خواین قبل از شروع هر کاری یک مارکتینگ پلن قوی برای شرکت خودتون بنویسید تا بدونید قبل از ورود به بازار چند چند هستید؟

یک واحد صنعتی هستید که محصولتون خاصه و به راحتی نمیشه بازاریابیش کرد؛ دنبال یک مشاور بازاریابی صنعتی هستید تا بهتون بگه چطور بازاریابی b2b انجام بدین. فروشتون خوبه ولی ازش راضی نیستین؛ می خواین فروشتون را توسعه بدین ولی تو مرحله اشباع هستید و هر کاری می کنید فروشتون بیشتر نمیشه! از اینکه بیزینستون، قائم به شخصِ خودتونه خسته شدین و می خواین یک سیستم راه بندازین تا از کار کردن زیاد راحت بشین! الان تو وضعیتی هستید که اگر یک روز بالای سر کار خودتون نباشید کل شرکت فلج میشه! می خواین به جای خودتون یک فرایند و یا سیستم را جایگزین کنید.

نیروهای زیادی را به عنوان مدیر فروش، کارشناس بازاریابی، بازرگانی و غیره جذب کرده اید ولی از هیچکدوم جواب درست نگرفتین؛ سر در گم هستید که چطور نیروی متعهد و متخصص خود را پیدا کنید؟ از برندنیگ هیچی نمی دونید و یا بهتر بگیم کم می دونید و از طرفی می خواین روی برند شخصی خودتون و یا شرکتتون کار کنید و برای همین دنبال یک مشاور برندینگ قوی هستید؟ از بازاریابی دیجیتال زیاد شنیدید، اجراش هم کردین ولی جواب نگرفتین؟ ولی می خواین این بار با یک طرح قوی و عملیاتی، بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ رو اجرا کنید. کلی هزینه طراحی سایت کردین ولی مشتری براتون نیومد؛ پیج اینستاگرام زدین و کلی هم هزینه طراحی پوسترهاش کردین ولی هیچی که هیچی! بذارید راحتتون کنیم اصلاً نمی دونید که آیا بازاریابی دیجیتالی می تونه به کسب و کار شما کمک کنه یا نه؟

گروه مالی آیین حساب و کتاب در کنار شماست تا با شناسایی و راه حل های کاربردی به توسعه کسب و کار شما کمک کند.